השוואת מחירים כתופעה צרכנית – מי הם המרוויחים העיקריים?

0
2646

והאם מדובר בתופעה מצויינת או אולי, דווקא מסוכנת?

גם אם בעינכם לשאלה זו ישנה תשובה חד משמעית וברורה, הרי שכמו בכל נושא, תלוי את מי שואלים.

הצרכנים

כיום ניתן לומר כי האפשרות לבצע השוואת מחירים באינטרנט היא בהחלט תופעה שמביאה תועלת לכיסם של הצרכנים. ניתן לראות זאת מכמה היבטים:

עצם האפשרות להשוות מחירים בקלות ובמהירות, בלחיצת כפתור אחת, הופכת את כל עניין הקנייה לפשוט ונוח יותר, וכמובן – חוסכת ללקוחות לא מעט כסף.

  • לחץ צרכני – האפשרות לבצע השוואת מחירים מגבירה את התחרותיות, וגם עובדה זו פועלת, ללא ספק, לטובת הלקוחות, שמשיג מחירים טובים יותר.
  • מגוון עצום של אפשרויות – אתרי השוואת מחירים מציעים מגוון מוצרים גדול למדי. הלקוח נחשף להיצע רחב, ויכול לבחור מתוכו באפשרות התאימה ביותר.
  • אין צורך לצאת מהבית – השוואת מחירים דרך האינטרנט חוסכת התרוצצויות ועשויה להיות יעילה במיוחד עבור מי שגרים הרחק מהמרכז.
  • האפשרות להיעזר בכלים אינטרנטיים נוספים – כגון תוכנות להשוואת מחירם, דירוגים למיניהם וכדו' מקילה על התהליך. למעשה מדובר כאן על צרכנות מתקדמת וחכמה, המשתמשת בכלים מתוחכמים שלא התקיימו לפני עידן האינטרנט.
  • האפשרות לרכוש מוצרים בחו"ל – כיום ניתן לבצע השוואות מחירים של מוצרים ברחבי העולם. כפר גלובלי, כבר אמרנו?

ומצד שני – כמו בכל תופעה, חשוב לזכור כי גם כאן המצב אינו מושלם. עולם השוואות המחירים באינטרנט מציב בפני הלקוח לא מעט תופעות צרכניות שליליות כגון אתרי סחר בעייתיים המוכרים את מוצריהם תחת חסותם של אתרים שנחשבים אמינים, חוסר דיוק, הטעיות מכוונות וכן הלאה. למרות כל זאת, רבים יסכימו כי מבחינת הצרכנים מדובר בתופעה בעלת היבטים חיוביים, ושבמישרין או בעקיפין – האפשרות לבצע השוואת מחירים ברשת הביאה ומביאה תועלת לכיסם של הלקוחות.

המוכרים

כדאי לנסות להתבונן לרגע במצב גם מנקודת מבטם של הסוחרים.

סוחרים ברשת

אתרי השוואת מחירים מספקים לאתרי הסחר אפשרות נוספת לחשיפה מרוכזת.

לקוח מרוצה בהחלט עשוי לחזור, במיוחד כשקל כל כך לשוב לחנות ממנה קנית….

אתרים אהודים על הגולשים יזכו בחשיפה חיובית נוספת – בדמות דירוג חיובי באתרי השוואת המחירים.

ומצד שני – חשוב לזכור כי מכירה דרך מנוע השוואת מחירים מרכזי כרוכה בתשלום, כך שהחשיפה והפרסום הם לא תמיד בחינם. בנוסף, כפי שנאמר מנועים כאלה עלולים לתת במה גם לחנויות אמינות פחות, ובמקרה שהלקוח יתאכזב הוא עלול שלא לחזור עוד לאתר, כלומר גם אתרים טובים עלולים להיפגע מהרושם הרע.

סוחרים מחוץ לרשת

כאשר מתייחסים לבעלי חנויות שאינן מקוונות ושאין להם אתר המוכר את מוצריהן מעל דפי הרשת התמונה מורכבת יותר.

  • לחץ צרכני – כאשר מוצר נמכר ברשת במחירים נמוכים יותר, לא מעט לקוחות יעדיפו לבצע השוואת מחירים ולקנות דווקא בחנויות הוירטואליות.

השוואת מחירים באינטרנט מאפשרת ללקוחות לקנות בלי לצאת מהבית. וכשלקוחות לא יוצאים מן הבית הם לא נחשפים לחנויות "אמיתיות".

ומצד שני – ישנם סוחרים, נותני שירותים ובעלי חנויות שאינם מוכרים באופן מקוון, אך השכילו לגייס את הרשת על מנת להגדיל את החשיפה. החל מהופעה באתרי אינדקס למיניהם וכלה בפרסום באינטרנט, מדובר בכלי המשרת גם את מי שאינם בעלי אתרי סחר. בנוסף, חשוב לזכור כי למרות האפשרות לקנות באופן מקוון, לקוחות רבים עדיין נשארים נאמנים לחנויות הוותיקות בהן רכשו מוצרים מאז ומתמיד.

לסיכום – לאפשרות לבצע השוואת מחירים באינטרנט יש יתרונות וחסרונות, גם מההיבט הצרכני. בכל מקרה, אין ספק כי מי שיודע לנצל את האפשרויות שהתחום מעניק יכול בהחלט לצאת מורווח מכל העניין.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here