פסיכולוג פרטי זה לא רק עניין של מחיר: כמה עולה טיפול פסיכולוגי?

0
1260

טיפול פסיכולוגי איכותי יכול להיות עניין לא זול. מצד שני, יש חשיבות רבה לבחירת המטפל או המטפלת הנכונים והמתאימים ביותר, שיתנו את המענה המיטבי עבורכם. הרי כנראה שאתם לא פונים לטיפול פסיכולוגי סתם כי מתחשק לכם, אלא כי יש צורך אמיתי, אולי אפילו מצוקה שדחוף לכם לטפל בה, להרגיע, להתייעץ. אז האם כדאי להשקיע בפסיכולוג פרטי או להמתין בתור לפסיכולוג בקופת החולים? האם זה משנה בכלל באיזה מטפל או מטפלת תבחרו והאם אתם זכאים להחזר עבור מחיר טיפול פסיכולוגי פרטי? כל זאת ועוד בכתבה שלפניכם.

כאשר מחפשים מטפל או מטפלת לטיפול פסיכולוגי ישנם שיקולים רבים שכדאי לקחת בחשבון, כמו סוג הטיפול או השיטה, הניסיון של המטפל או המטפלת והכימיה עם המטופל, המיקום שבו מתקיימים המפגשים ועוד. הצלחת הטיפול והמוטיבציה להתמיד בו, תלויות במידה רבה בגורמים אלו ולכן לא כדאי להתפשר.

עם זאת, ישנו שיקול נוסף שלא ניתן להתעלם ממנו – המחיר! המחירים של הטיפול הפסיכולוגי משתנים כפונקציה של פרמטרים שונים, וכדאי להכיר אותם לפני שממהרים לבחור במטפל או המטפלת המתאימים לכם.

כמה עולה טיפול פסיכולוגי?

טווח המחירים של טיפול פסיכולוגי הוא רחב ויכול לנוע בין 200-1000 ₪ לכל טיפול. במבט ראשון הטווח הזה נראה אולי לא הגיוני, אך למעשה הוא נובע מהגיוון הקיים בתחום הטיפולים הפסיכולוגיים.

אלו הם כמה מהפרמטרים המשפיעים על מחירו של הטיפול הפסיכולוגי:

  • סוג ההכשרה וההסמכה – יש הבדל בין המחירים שגובים פסיכיאטרים, פסיכולוגים, פסיכותרפיסטים וכו'. לכל סוג הכשרה יש את הייחודיות שלה ובהתאם גם העלויות.
  • ניסיון – ככל שלמטפל או למטפלת יש ניסיון רב יותר בתחום הספציפי, ייתכן כי עלות הטיפול תהיה גבוהה יותר, ובמידה רבה יש לכך הצדקה, שכן הניסיון יכול להצביע על איכות הטיפול.
  • סוג הטיפול – ישנם סוגים שונים של טיפולים, כמו טיפול פרטני, טיפול זוגי, טיפול קבוצתי, טיפול אונליין ועוד. לכל סוג טיפול נהוג לגבות סכומים אחרים.
  • השיטה – טיפול רגשי הוא שם כולל למגוון שיטות שונות, כמו טיפול פסיכודינמי, טיפול התנהגותי-קוגניטיבי (CBT), טיפול דיאלקטי-התנהגותי (DBT), טיפול פסיכיאטרי , טיפול דיאדי ועוד. סוג הטיפול והכשרת המטפל משפיעים על המחיר, וכן אם מדובר במפגש לצורך אבחון, לעיתים העלות תהיה גבוהה יותר מאשר עלותו של מפגש טיפולי.
  • אזור גאוגרפי – באזורים שונים בארץ נהוג לגבות מחירים שונים על טיפול פסיכולוגי. המחיר במרכז, למשל, גבוה מהמחיר בצפון או בדרום.
  • פרטי או ציבורי – טיפול פסיכולוגי במערכת הבריאות הציבורית באמצעות קופות החולים יכול להיות לעיתים חינמי (כלול בסל השירותים של הקופה בהתאם לסוג הביטוח), וגם אם ישנה השתתפות היא פחותה מהעלות של טיפול פסיכולוגי פרטי. עם זאת, העומס בקופות החולים מייצר לעיתים זמני המתנה ארוכים למדי וכן היצע המטפלים באזור המגורים אינו גבוה. לכן במקרים רבים בוחרים באפשרות של פסיכולוג פרטי, על אף שהמחיר יכול להיות גבוה יותר. רבים אף מקבלים החזר מהקופה או מביטוח פרטי עבור הטיפול הפסיכולוגי המבוצע באופן פרטי.

כמה עולה פסיכולוג פרטי?

כאמור, טווח המחירים הוא רחב ופרמטרים שונים משפיעים על הסכום שכל מטפל או מטפלת בוחרים לגבות עבור הטיפול שהם מציעים. לעיתים אנשים נמנעים מפנייה לפסיכולוג פרטי מחשש שהעלות תהיה גבוהה מדי, והאמת היא שזה לא בהכרח נכון. כאמור, אם הפסיכולוג הפרטי מתאים לכם יותר בפרמטרים האחרים שפורטו קודם (ניסיון, סוג טיפול ועוד), יש לכך ערך גבוה ולרוב זה "שווה" את המחיר.

אבל גם אם נשים את הערך בצד, זיכרו כי לחלק מהמטפלים הפרטיים יש הסדרים עם קופות החולים ו/או עם חברות ביטוח פרטיות – במידה והנכם זכאים להחזר מלא או חלקי, ייתכן מאוד שהטיפול הפסיכולוגי באופן פרטי יעלה לכם כמו טיפול אצל מטפל או מטפלת מטעם קופת החולים.

האם מגיע לי החזר על טיפול פסיכולוגי אצל פסיכולוג פרטי?

לא ניתן לענות על שאלה זו באופן גורף, מאחר והזכאות משתנה מאדם לאדם. בידקו בקופת החולים האם סוג הביטוח שלכם מקנה לכם זכאות להחזרים, באילו תנאים ולכמה מפגשים.

אם יש לכם פוליסת בריאות פרטית – בידקו מה הזכאות שלכם בכל הנוגע לטיפולים פסיכולוגיים, מה גובה ההחזר, האם יש הגבלה למספר מפגשים או למטפלים מסוימים. לעיתים יש אפשרות להגיש בקשה להחזר גם לקופת החולים וגם לחברת הביטוח בה מתנהלת פוליסת הבריאות שלכם – בידקו זאת.

תוכלו גם לפנות ישירות למטפל או למטפלת שבחרתם, או למכון הטיפולי שבו ברצונכם לבצע אבחון או לקבל טיפול פסיכולוגי, ולשאול האם יש להם הסדר עם קופות החולים ו/או חברות ביטוח פרטיות.

טיפול פסיכולוגי אצל פסיכולוגי פרטי – מחיר והמלצות

לסיכום, חשוב לזכור כי בבואנו לבחור מטפל או מטפלת, לא כדאי לתת את מלוא המשקל לנושא המחיר. לעיתים טיפול פסיכולוגי "זול" עלול לעלות לכם ביוקר בהמשך או פשוט לא להועיל לכם כפי שהייתם רוצים. לעומת זאת, גם הטיפול היקר ביותר אינו מעניק ערובה להצלחת הטיפול.

זיכרו כי מלכתחילה הפנייה לטיפול פסיכולוגי נובעת מאיזשהו צורך שלכם או של מישהו היקר לליבכם, על רקע התמודדות כלשהי או תקופה רגישה. המטרה שלכם היא למצוא את המטפל או המטפלת שיתנו לכם את המענה המתאים ביותר ובעלי ניסיון רלוונטי עבורכם.

למשל, אם מדובר בילדים שלכם, כדאי לבחור במטפל או מטפלת בעלי הכשרה ייחודית בטיפול פסיכולוגי לילדים, אם אתם זקוקים לאבחון או טיפול הנובע מבעיה פסיכיאטרית, כדאי לפנות לפסיכיאטר או לפסיכיאטרית מומחים וכו'.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here