השוואת מחירים – טיפים והסברים

0
2727

מה מומלץ, ממה מומלץ להיזהר

החלטתם שאת הרכישה הבאה שלכם אתם מבצעים באינטרנט? מעוניינים לבצע השוואת מחירים עבור מוצר או שירות כזה או אחר?

  • בררו האם האינטרנט הוא אכן האפשרות הטובה שלכם – הנוחות שבקנייה המקוונת עלולה להתבטל אל מול הנוחות שבקניית מוצר מחנות קרובה ומוכרת, המעניקה גם ייעוץ/ שירות איכותי/ שירות תיקונים וכדו'. גם לשאלת המחיר אין כאן תשובה חד משמעית – ייתכן שתוכלו, למרות הכל, למצוא חנות המציעה את אותם מוצרים במחירים קרובים למדי או אפילו אותם מחירים (ואולי גם במחירים זולים יותר, בחיים יש גם הפתעות).
  • היזהרו ממחירים נמוכים מאוד! אם המוצר מוצע לכם בהנחה משמעותית "מידי" ייתכן שאתם עומדים ליפול קורבן למשווק המוכר לכם מוצר או שירות בעייתיים. הנחה סבירה היא בסביבות ה – 20% פחות או יותר. לכן, כאשר אתם מבצעים השוואת מחירים, בררו מי הגוף ממנו תרכשו את המוצר בסופו של דבר, מה המוניטין שלו, איזו אחריות הוא מציע וכדו'.
  • ועוד באותו נושא – היזהרו מהבטחות שווא למוצרים זולים – אחת התופעות בהן נתקלים לקוחות המבצעים השוואת מחירים באינטרנט היא הצעות למוצרים במחירים זולים למדי – שאינן ניתנות למימוש מאחר ובמפתיע, כל פעם מחדש, המוצר "אוזל מן המלאי" (כאשר למעשה, המוצר מעולם לא היה במלאי ומדובר בהטעיה בלבד). תופעה נוספת היא של מוצרים שתו המחיר שלהם אינו מדוייק, מאחר ואינו כולל את דמי המשלוח, למשל. למעשה, גם תשלום בכרטיס אשראי עלול לייקר העסקה. חשוב לדעת כי לעיתים קרובות המחיר הנמוך מהווה סוג של מלכודת או אם תרצו פיתיון עבור הצרכן. האחרון יוצר קשר עם האתרים המשווקים את המוצר וכך נלכד ברשתם ולעיתים אף מתפתה לקנות מוצרים יקרים המוצעים לו במסגרת העסקה. יש לציין כי החוק מחייב לציין את המחיר הסופי שעליכם לשלם, ואתרים שמפרסמים מחירים שאינם נכונים עוברים בכך על החוק.
  • מידע לא עדכני – חשוב להבין כי בהחלט ייתכן שהמחיר המצוין באתר השוואת המחירים אינו עדכני עוד. הסיבה לכך היא שלעיתים קרובות מתרחשים שינויים מהירים ביותר במחירי המוצרים, ולמערכות הסורקות את השינויים ומעבירות אותן לאתרי השוואת המחירים לוקח זמן להתעדכן בשינויים אלה. כמובן שישנן חנויות המשתמשות בעובדה זאת כתירוץ לכך שציינו מראש מחירים לא מדוייקים, וגם מהן כדאי לנסות להיזהר.
  • בררו פרטים על החנות ממנה אתם רוכשים את המוצר – האם מדובר בחנות ותיקה או חדשה, אמינה ורצינית או בעלת מוניטין מפוקפק. כאן בהחלט ניתן לגייס לעזרתכם את המלצותיהם של בני משפחה, חברים ומכרים שכבר התנסו בעניין בעבר.
  • ריכוז קניות – נכון שלעיתים קרובות תוכלו לקבל את המחירים הטובים ביותר כאשר תבצעו השוואת מחירים ותקנו כל מוצר בחנות המציעה את המחיר הזול ביותר עבורו, ואולם, לעיתים מומלץ דווקא לרכז קניות בחנות וירטואלית אחת. ראשית, עלות דמי המשלוח מייקרת את העסקה (וכדרך אגב, יש לדעת כי במנועי השוואת מחירים גדולים משלמים דמי משלוח על כל מוצר בנפרד). בנוסף, אם לדוגמא אתם קונים חלקים למחשב ממספר חנויות שונות ומגלים כי קיימת תקלה כלשהיא, אתם עלולים למצוא את עצמכם מתקשים להוכיח מהיכן התקלה. החנויות יוכלו להאשים אחת את השנייה ואתם תבזבזו זמן וכסף ותצאו מופסדים מכל העניין.
  • אל תכנעו ללחצים – סעיף זה מיועד עבור כל מי שעדיין מתרשם מהצהרות בנוסח "הזדמנות אחרונה בהחלט" "רק היום" "כמעט אזל מהמלאי" וכדו'. לעיתים קרובות למדי מדובר בהצהרות ריקות מתוכן שנועדו לגרום לכם לרכוש את המוצר מבלי להפעיל שיקול דעת או לבצע השוואת מחירים מדוקדקת.
  • היו ממוקדים – האינטרנט משופע בכמויות אדירות של מידע, מוצרים ומחירים. מסיבה זאת כדאי להגיע לאתרי השוואת המחירים כאשר אתם כבר ממוקדים ויודעים באיזה מוצר אתם מעוניינים. עניין זה חשוב במיוחד לאור העובדה שישנם, כאמור, משווקים שעלולים לנסות לשכנע אתכם לרכוש מוצרים יקרים להם אינכם זקוקים. בנוסף, כאשר אתם יודעים את מספר המוצר והדגם באפשרותכם להיעזר גם בגוגל לצורך השוואת המחירים, ומי יודע על אילו מציאות אתם עשויים ליפול…
  • שימו לב למוצרים משומשים – אם אתם מעוניינים במוצר מקורי או חדש, וודאו שזהו אכן המוצר המוצע לכם. הסיבה לכך שעליכם לשים לב לנקודה זו היא פשוטה – בתחום מוצרי האלקטרוניקה והחשמל קיימם מונח חוקי לחלוטין בשם – "מוצרים מחודשים". מדובר במוצרים יד שנייה, ששופצו עד לרמה שבה הם מתפקדים כמוצרים חדשים, ואולם כידוע לא ניתן להחזיר את הגלגל אחורה – ומוצר מחודש הוא לא מוצר חדש. חשוב לדעת כי מי שמשווק מוצרים מחודשים מחויב לציין כי הם אכן כאלה, אלא שבישראל כמו בישראל ישנם לא מעט גורמים העוקפים את החוקים. יש לציין כי האתרים להשוואת מחירים הם מקום נוח במיוחד למכירת מוצרים שכאלה – שכן מדובר בקנייה שבה המוכר לא צריך להביט ללקוח בעיניים ולעיתים קרובות הלקוחות מסתנוורים מרמת המחירים הנמוכה ושוכחים לשאול את השאלות החשובות. מסיבה זאת, דווקא כאן, יש לנקוט במשנה זהירות.
  • בצעו השוואה במספר אתרים – כידוע ישנו אתר פופולארי במיוחד לביצוע השוואת מחירים (הנקרא זאפ), אולם חשוב להבין כי בהחלט לא מדובר באתר היחיד בנמצא, ולפני שאתם מקבלים החלטה מומלץ לבדוק גם אתרים נוספים. בנוסף, ישנם אתרים שאינם מופיעים בזאפ, ובהחלט עשויים להיות אלה שיציעו לכם את המחירים הזולים ביותר.
  • המלצות ודירוגים – אחת התופעות הנפוצות בעולם השוואות המחירים באינטרנט היא דירוג הגולשים/ תווי איכות למיניהם וכדו'. חשוב לקחת את הדירוגים הללו בעירבון מוגבל. מצד אחד – הם בהחלט עשויים להעיד על מוצר מצוין במחיר זול, על חנות אמינה או על נותן שירותים מעולה. מצד שני הם בהחלט עלולים להטעות. חשוב להבין שתוויות ניתנות לעיתים באופן אוטומאטי, על סמך מידע אותו מוסרת החנות ו/או דירוג הגולשים וכו'. אלא שאחד הגורמים המדרגים עלול להיות שגוי (לדוגמא המידע שמסרה החנות לגבי עלות המוצרים), כך שבהחלט לא מומלץ להסתנוור מחנות שזכתה ב"תו חנות הזהב" או מנותן שירותים שהוכרז כ"טוב ביותר בעולם". נכון, בהחלט ייתכן שאכן מדובר במצטיינים בתחומם – אך את זה עליכם לברר בעצמכם.
  • טעויות במידע – לא כל טעות באתרי השוואת מחירים היא מכוונת, אך כצרכנים, עליכם להבין שטעויות כאלה בהחלט עשויות להתרחש, כמו בכל תחום בחיים, כך שמומלץ לוודא שהמידע הנמסר לכם לגבי המוצר ומחירו הוא אכן מדויק.
  • מידע מומלץ – ועוד בנושא המידע – ישנם אתרי השוואת מחירים המכילים מידע וטיפים שימושיים על הנושא (הדבר בולט במיוחד באתרים המשווים בין מוצרים פיננסיים כמו משכנתאות וביטוחים). כמובן שאין אחריות מלאה כי מדובר במידע עדכני או נכון במאה אחוז, ואולם בהחלט ניתן להיעזר במידע על מנת לבצע רכישה חכמה ונכונה יותר. אתר רציני ישתדל לפרסם מידע מקורי ואף לעדכן מידי פעם את האתר, שכן הדבר משפיע גם על דירוגו של האתר בגוגל.
  • אם נתקלתם בהטעיה/ חוסר הגינות וכדו' – דעו כי יש לכם לאן לפנות. זכרו כי כמו בכל רכישה, גם על רכישות באינטרנט חלים כללים צרכניים מסויימים, מהם האתרים, הספקים והחברות אינם יכולים לסטות. במקרה הצורך תוכלו לפנות לגופים כמו "המועצה הישראלית לצרכנות" או "אמון הציבור". זכרו כי השימוש בכלים כמו השוואת מחירים באינטרנט ורכישה מקוונת אמורים בסופו של דבר להביא לכם תועלת ולא נזק. אל תוותרו על זכויותיכם.
  • ליהנות מן התחרות – עם כל החשיבות שבנקיטת אמצעי הזהירות המתבקשים, ניתן להסתכל על כל הנושא גם מזווית שונה לחלוטין – הזווית שלכם, הלקוחות. את המידע שאתם מפיקים מאתרי השוואת המחירים תוכלו בהחלט לנצל לטובתכם, אך כמובן שיש לעשות זאת באופן הגון וחכם. דוגמא מצויינת היא של אתרי השוואת מוצרים פיננסיים ( כגון משכנתאות או ביטוחים). באתרים כאלה תוכלו לבצע השוואות בין מספר אפשרויות, וגם אם החלטתם שלא להחליף את סוכן הביטוח או הבנקאי שלכם, הרי שתוכלו לעמת את ההצעה שקיבלתם ממנו אל מול ההצעות שקיבלתם מסוכני האתר. למעשה, ניתן לבצע מהלך כזה בכל רכישה של מוצר שמחירו נתון למיקוח. חשוב להבין כי המחירים הזולים באינטרנט מפעילים לחץ כזה או אחר גם על חנויות מחוץ לאינטרנט, כך שמדובר בתופעה המיטיבה, באופן ישיר או עקיף, עם חשבון הבנק של הצרכנים.

לסיכום, ניתן לומר כי השוואת מחירים באינטרנט היא פעולה שבהחלט עשויה לחסוך זמן וכסף. ואולם, כמו בכל תחום גם כאן חשוב לבצע את ההשוואה בצורה חכמה ולשים לב לכל הפרטים הקטנים, על מנת שהמהלך יפעל לטובתכם, ולא להיפך.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here